Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2016

Ποιο  κατά την γνώμη σας είναι το μέλλον των Ανοικτών Πανεπιστημίων;


Τα ανοικτά πανεπιστήμια είναι ένας θεσμός που στην Ευρώπη άρχισε την δεκαετία του 70 ενώ στην Ελλάδα στα τέλη του 90. Ξεκίνησε δειλά και χωρίς να έχει την ανάλογη αναγνώριση όπως ένα παραδοσιακό πανεπιστήμιο. Παρόλα αυτά σήμερα το αγγλικό ανοικτό πανεπιστήμιο αποτελεί πρότυπο και το ελληνικό δέχεται καταιγισμό αιτήσεων για συμμετοχή στα εκπαιδευτικά προγράμματα που προσφέρει.
Σύμφωνα με τον Mark Brown αυτή τη στιγμή υπάρχουν 180.000.000 φοιτητές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που αναμένεται να φτάσουν τα 200.000.000 το 2025. Ο αριθμός αυτός είναι αδύνατον να καλυφτεί από τα παραδοσιακά πανεπιστήμια οπότε η λύση είναι μια. Τα ανοικτά πανεπιστήμια με την μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.  Μέσω διαδικτυακών μαθημάτων θα μπορούν να καλύψουν πλήθος των φοιτητών με το μικρότερο κόστος.
Επίσης δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι τα ανοικτά πανεπιστήμια είναι η μονή διέξοδο στην τριτοβάθμια κυρίως εκπαίδευση ατόμων που για λόγους προσωπικούς, οικογενειακούς, κοινωνικούς, γεωγραφικούς, έλλειψης χρόνου κ.α. είναι αποκλεισμένοι από τα παραδοσιακά πανεπιστήμια. Ένα παράδειγμα που χρησιμοποιεί πάλι ο Brown είναι οι γυναίκες στην Σαουδική Αραβία. Στα ανοικτά πανεπιστήμια η ηλικία του φοιτητή δεν έχει σημασία. Ο καθένας μπορεί να συμμετέχει σε αυτά αποκτώντας γνώσεις όχι μόνο για επαγγελματική χρήση και ανέλιξη αλλά και για προσωπική ευχαρίστηση και ικανοποίησης.
Επιπλέον , βλέπουμε πολλά παραδοσιακά πανεπιστήμια και αρχίζουν να προσφέρουν εξ αποστάσεως μαθήματα όλων των ειδών. Προπτυχιακά, μεταπτυχιακά ακόμα και διδακτορικά. Μήπως λοιπόν έχει έρθει η αναγνώριση που άξιζε στα ανοικτά πανεπιστήμια και στις εξ αποστάσεως μεθόδους διδασκαλίας; Αν ρίχναμε, τέλος, μια ματιά και στις πρόσφατες έρευνες θα βλέπαμε ότι οι εξ αποστάσεως φοιτητές έχουν καλύτερες επιδόσεις στα μαθήματα από αυτούς της δια ζώσης εκπαίδευσης. ( Simonson, M., Schlosser, C., & Orellana, A. (2011). Distance education research: A review of the literature. Journal of Computing in Higher Education, 23(2-3), 139.)

Σίγουρα λοιπόν είναι στο χέρι τους, στο μέλλον, τα ανοικτά πανεπιστήμια ωα παίξουν πρωταγωνιστικό και καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της τριτοβάθμιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και στον τρόπο που την αντιλαμβανόμαστε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου