Δευτέρα 28 Μαΐου 2018

Η Προσφορά των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην εκπαίδευση, τη διδασκαλία και τη µάθηση.



        Χαράλαµπος Μουζάκης 


Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών
Στη διεθνή βιβλιογραφία συναντώνται αρκετές προσπάθειες εννοιολογικού
προσδιορισµού των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ).
Σύµφωνα µε την UNESCO, για να προσδιοριστεί ο όρος ΤΠΕ, θα πρέπει πρώτα να
οριστούν δύο άλλοι όροι, αυτοί της επιστήµης της Πληροφορικής και της
Τεχνολογίας της Πληροφορικής (Anderson & Van Weert, 2002).

• Η επιστήµη της Πληροφορικής αφορά στο σχεδιασµό, υλοποίηση, αξιολόγηση,
χρήση και συντήρηση συστηµάτων επεξεργασίας της πληροφορίας, καθώς επίσης
και στο υλικό των υπολογιστών και του λογισµικού τους.
• Η τεχνολογία της Πληροφορικής ορίζεται ως το σύνολο των υπολογιστικών
συστηµάτων και των τεχνολογικών εφαρµογών της Πληροφορικής στην κοινωνία.
Με βάση αυτήν την οριοθέτηση, οι ΤΠΕ ορίζονται ως ο συνδυασµός της
τεχνολογίας της Πληροφορικής µε άλλες συσχετιζόµενες τεχνολογίες και
ειδικότερα µε αυτές των επικοινωνιών.
Η ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση αποτελεί έναν υπό έµφαση στόχο των επίσηµων
εκπαιδευτικών πολιτικών σε πολλές χώρες του κόσµου, µεταξύ των οποίων και στη
χώρα µας, καθώς η ραγδαία διείσδυσή τους σε όλους τους τοµείς της οικονοµικής και
κοινωνικής ζωής συνοδεύεται από αισιόδοξες εκτιµήσεις ως προς τη συµβολή τους
στην αναβάθµιση της διδακτικής διαδικασίας και στη βελτίωση της ποιότητας της
µάθησης. Οι ΤΠΕ περιλαµβάνουν επιµέρους εργαλεία (υπολογιστές, λογισµικό,
διαδραστικά συστήµατα, δίκτυα, τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες, κλπ) τα οποία, στο
χώρο της εκπαίδευσης, επιλέγονται κυρίως µε βάση τις παιδαγωγικές παραµέτρους
σχεδίασης και αξιοποίησής τους και τον τρόπο µε τον οποίο µπορούν να
υποστηρίξουν τη διδασκαλία και τη µάθηση. Η υποστήριξη της διδασκαλίας και της
µάθησης διαµεσολαβείται από εφαρµογές λογισµικού (συνήθως εκπαιδευτικού
λογισµικού) και ψηφιακές τεχνολογίες που αναφέρονται ως πληροφορικά µαθησιακά
περιβάλλοντα και διέπονται από συγκεκριµένες προδιαγραφές που υποστηρίζουν τη
µάθηση. Στη βιβλιογραφία καταγράφονται αρκετές προσπάθειες ταξινόµησης των
εκπαιδευτικών εφαρµογών των ΤΠΕ, οι οποίες ακολουθούν διαφορετικές
προσεγγίσεις. Συχνά, όµως, κατηγοριοποιούνται σε: συστήµατα καθοδήγησης και
διδασκαλίας, συστήµατα µάθησης µέσω καθοδηγούµενης ανακάλυψης και
διερεύνησης και συστήµατα έκφρασης, αναζήτησης και επικοινωνίας (Κόµης,
2004).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου